.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
هشدار لاریجانی به اصولگرایان

وي جريان اصولگرايي را جرياني بالنده دانست وگفت: « جريان اصولگرايي در درون قبيله‌گرايي سياسي خفه نشد بلكه بر عقلانيت "خودانتقاد" مبتني است.»
علي لاريجاني پس از پيروزي قاطع خود در انتخابات هشتمين دوره مجلس شوراي اسلامي در نشست خبري در جامعه مدرسين حوزه علميه قم به سوالات خبرنگاران داخلي و خارجي پاسخ داد.

نماينده حائز بيشترين آراء مردم قم در مجلس هشتم در سخناني از انتخابات به عنوان يك عيد بزرگ ياد كرد و پيشاپيش، عيد نوروز و تقارن آن با عيد انتخابات را به مردم تبريك گفت.

وي مشاركت مردم در انتخابات را حاكي از درك بالاي مردم ايران دانست وگفت:« علي‌رغم علامت‌هاي نامطلوبي كه برخي از كشورها مي‌دادند مردم با دقت نظر و هوشمندي در عرصه‌ انتخابات حاضر شدند و به پيام رهبري پاسخ درخور دادند كه اين مسووليت‌شناسي ملي، امري بزرگ و دستاوردي عظيم براي كشور خواهد بود.»

وي هم‌چنين با اشاره به دعوت مراجع تقليد و علماي طراز اول قم و نيز همت مردم بر انتخاب وي به نمايندگي مجلس گفت:« اين دو مساله نشان داد كه مردم با پيروي از مراجع تقليد، امروز هم مسووليت مهم خود را به عنوان مردمي مبتكر در صحنه‌ سياسي ايران به خوبي محقق مي‌كنند.»

وي از مردم قم جهت شركت پرشور در انتخابات هشتمين دوره مجلس شوراي اسلامي تشكر كرد و گفت: « نيروهاي اصولگرا در اين انتخابات به پيروزي مهمي دست پيدا كردند و در مجموع مي‌توان امروز تركيب مجلس آينده را حدس زد.»

لاريجاني ادامه داد:« اين پيروزي مهم مبتني بر يك حركت اصيل و عقلاني براي آينده ايران و بر پايه آرمان‌هاي امام راحل و مقام معظم رهبري استوار است و ايده‌آل‌هاي موجود در انتخابات را هدف‌گيري مي‌كند.»

وي جريان اصولگرايي را جرياني بالنده دانست وگفت: « جريان اصولگرايي در درون قبيله‌گرايي سياسي خفه نشد بلكه بر عقلانيت "خودانتقاد" مبتني است.»

وي با بيان اين‌كه مجلس هشتم از مجلس هفتم قوي‌تر خواهد بود، اظهار اميدواري كرد اين مجلس به خواسته‌هاي ملي با ديد باز توجه خاص كند و نيازهاي جامعه را با دقت بشنود و براي حل آنها اقدام عمل داشته باشد.

نماينده منتخب مردم قم در مجلس شوراي اسلامي گفت:« اين انتخابات با حضور چشمگير مردم در كشور و نيز تركيب منتخبين مردم به نظر مي‌رسد پيام محكمي به آمريكايي‌ها داده باشد.» لاريجاني افزود:« من تاسف مي‌خورم كه آمريكايي‌ها از زبان ارعاب و تهديد استفاده كردند. اين انتخابات نشان داد كه مردم ايران مرعوب آمريكايي‌ها نخواهند شد.»

وي رفتار آمريكاييان در نزديكي انتخابات را سبب بيشتر شدن كينه آنها در دل مردم ايران دانست و گفت: « مردم با حضور خود در انتخابات از خود ايستادگي نشان دادند و دولت آمريكا بايد پيام خشم‌آلود ملت ايران را بشنود و پس از انتخابات در رفتار خود بازنگري كرده و رفتار خود را با ايران عوض كند. با صدور قطعنامه و تهديد مشكلي حل نمي‌شود.» لاريجاني در ادامه گفت:« اين پيروزي نبايد باعث مغرور شدن اصولگرايان شود. بلكه بايد فضاي تعامل و همدلي و وحدت ملي را در سال اتحاد ملي و انسجام اسلامي بيشتر كند و از سوي ديگر توجه به نيازهاي مردم كه متمركز بر وضعيت اقتصادي و معيشتي است بيشتر شود.» ي تصريح كرد:« بايد با نگاهي مثبت به انتخابات و نتيجه آن، رفتار جديدي را در مجلس هشتم در بين جريان‌هاي سياسي شاهد باشيم.»

وي به محروميت قم در بخش‌هاي مختلف اذعان كرد و گفت:« پس از انقلاب گام‌هاي بلندي در توسعه كشور برداشته شد، اما در بخش‌هاي مختلف شهر قم رنج محروميت را به عينه مي‌توان ديد. لذا بايد از فرصت پيش آمده استفاده كرد و زمينه‌هاي استفاده بهينه از تفكر اسلامي را در سطح ملي و فراملي را براي شهر قم فراهم نمود و گام‌هاي اساسي براي جهش‌هايي جهت رفع محروميت اين شهربرداشت.» لاريجاني ادامه داد:« مجلس آينده مجلسي نيست كه دنبال دعواي سياسي باشد، مجلسي است كه همگرايي با قواي ديگر را همراه با عقلانيت و رفتار سازنده جهت رفع مشكلات، پيشه خود قرار مي‌دهد.» وي اظهار اميدواري كرد در پناه اين استراتژي افق بهتري براي آينده شهر قم نيز ترسيم شود. وي در ادامه به سوالات خبرنگاران داخلي و خارجي پاسخ گفت.

علي لاريجاني در پاسخ به سوالي خبرنگاري در مورد روند مجلس هشتم در برخورد با مساله‌ هستهي گفت: « مجلس هشتم كه مبتني بر تفكر اصولگرايي است، به دليل اتكا بر عقلانيت و تجربه مديريتي، دنبال منافع ملي است و روي حقوق ملي پايداري مي‌كند، اما از هرگونه رفتار ديپلماتيك وسازنده براي استيفاي حقوق ملي هم استقبال مي‌كند.» وي در پاسخ به سوالي ديگري، توجه به دستاوردهاي ايران در زمينه‌ جايگاه كشور در سطح ملي، حل مسايل مهم اقتصادي درون كشور، محروميت‌زدايي از قم و بالا بردن جايگاه قم متناسب با ظرفيت‌هاي آن را از برنامه‌هاي خود در مجلس برشمرد. وي در پاسخ به سوالي در رابطه با رياست مجلس نيز گفت:« جواب اين سوال مربوط به روزهاي آينده و جايگاه آن داخل مجلس است، نه بيرون مجلس.» وي در مورد سياست‌هاي ديپلماتيك مجلس گفت: « براي مسايل اقتصادي و ديپلماتيك، مجاري خوبي وجود دارد كه در تعامل با دولت به نقاط مثبتي مي‌رسيم.»
وي در پاسخ به سوال خبرنگاري در مورد رابطه ايران و آمريكا گفت:« اين پيشنهادات ابزار است.

آن‌چه مهم است بايد ديد چه خواسته‌اي از اين طريق طلب مي‌شود. ما در جريان برخي درخواست‌ها بوديم اما براي ما به خوبي روشن نبود كه مقصود آنها از اين تقاضاها چيست.

نمي‌توان پذيرفت كه دولت آمريكا در يك لحظه رفتار كاملا متضاد و دوگانه‌اي را روبه‌روي ملت ايران قرار دهد و ضمن ستيز احمقانه با اراده ملي، تقاضاهايي در زمينه مذاكرات بدون هدف بدهد.» وي تاكيد كرد:« بايد آمريكا ابتدا به تغيير موضع عاقلانه برسد و بعد روي روش‌هاي آن تامل كرد. ما هنوز دركي از رفتار متناسب آمريكا نداريم.»

لاريجاني، مجلس هفتم را در مقايسه با مجلس ششم موفق توصيف كرد و گفت:« هرچند مجلس هفتم از كاستي‌هايي هم رنج مي‌برد، به‌خصوص در تعامل سازنده با دولت براي آن‌كه برخي مسايل دست و پاگير كشور در حوزه اقتصاد به نيكي حل شود. شما ديديد كه برخي مسوولين مجلس هفتم از اين‌كه نتوانستند در زمينه تورم گام‌هاي اساسي بردارند عذرخواهي كردند. قبل از اين‌كه كار به اين‌جا مي‌رسيد بايد مجلس مسايل را حل مي‌كرد.»

وي افزود:« مجلس هشتم بايد راهكار درستي در مسايل اقتصادي مهم ارايه دهد و در همكاري نزديك با دولت، به ابتكار درستي براي حل و فصل امور دست بزند.» لاريجاني در پاسخ به سوال ديگري، استعفا از سمت دبيري شوراي عالي امنيت ملي را وجود تفاوت در سلايق مديريتي با رييس‌جمهور عنوان كرد و گفت:« ما در مسايل اصلي اصولگرايي اختلافي نداريم. من فعلا همكاري در صحنه مسايل استراتژيك كشور در شوراي عالي امنيت ملي را ادامه مي‌دهم اما سمت اجرايي در دبيرخانه ندارم.» نماينده قم در مجلس شوراي اسلامي،‌ درخصوص محدود شدن مذاكره با آژانس گفت:« اين مساله بستگي به ظرفيت مذاكرات پيشنهادي دارد؛ چون ما دنبال تفنن ديپلماتيك نيستيم كه خاصيت زيادي هم در بر ندارد.» وي با بيان اين‌كه سولانا بايد از مسير عقلاني كه ايران جلوي پاي او گذاشت استفاده مي‌كرد، گفت:« ما از صدور قطعنامه خوشحال نيستيم، اما آمريكا بداند از اين طريق ره به جايي نخواهد برد. ما به مذاكرات سازنده و مفيد پايبنديم و استراتژي ايران هم گفت‌وگو است، اما برداشت ما اين است كه گفت‌وگوهايي كه اكنون بعد از صدور قطعنامه پيشنهاد مي‌شود بيشتر به بازي ديپلماتيك شباهت دارد.»

وي در پاسخ به سوال ديگري، عملكرد مجلس هفتم در تصويب قانون تبليغات را مفيد ندانست و گفت:« هوشمندي ملي مردم باعث شد تا اين خلاء پر شده و بيش از 60 درصد مردم در انتخابات شركت كنند. لذا آن مصوبه مي‌تواند در مجلس آينده مورد بازنگري قرار گيرد.» لاريجاني افزود: « ما بايد مسير اعتدال را دنبال و از حركات تفريطي و افراطي بپرهيزيم و بدون استفاده از روش‌هاي مسرفانه، زمينه‌هاي شورآفريني در انتخابات را فراهم كنيم.» لاريجاني درباره رابطه ايران با غرب گفت: « مسير كشور ما با غرب، نوعي تعامل و پايداري عقلاني است. ما از هرگونه رفتار ديپلماتيك سازنده بهره مي‌گيريم اما اين به معني اين نيز هست كه روي اصول و منافع ملي كشور ايستادگي كنيم.» وي درباره حمله آمريكا به ايران كه از سوي خبرنگاري آمريكايي مطرح شد، گفت:« اگر آمريكايي‌ها مختصر عقلي داشته باشند دنبال اين راه نرفته و بي‌جهت خود را دچار مشكل جدي نمي‌كنند.»

وي افزود:« ايران هدف سخت است و مواجهه با هدف سخت مستلزم هزينه سنگيني است و آمريكايي‌ها دركي از موضوع دارند. گاهي به خاطر تبليغات يا شرايط داخلي چنين ترانه‌هايي مي‌سرايند ولي علاقه‌اي به دست كردن در لانه زنبور ندارند.» لاريجاني در پاسخ به سوال ديگري در مورد اختلاف نظر با احمدي‌نژاد، وجود اختلاف سليقه‌ها را سبب بالندگي كشور دانست و ادامه داد:« مجلس هشتم سه مسير را مي‌تواند پي بگيرد؛ منفعل و بي‌خاصيت باشد، در مقابل دولت باشد، يا در تعامل با دولت باشد.» وي افزود: « مجلس آينده، مجلسي عقلاني و بر مبناي اصولگرايي خواهد بود و نوعي تعامل سازنده و پويا براي قواي ديگر تعريف مي‌كند كه جنبه اصلاح‌گرايانه دارد.»

وي دخالت برخي كشورهاي غربي در مسايل داخلي انتخابات را اشتباه بزرگ و بداخلاقي زشت آنها عنوان كرد و گفت:« مشاوراني كه به غربيان در مسايل داخلي ايران مشورت مي‌دهند بيشتر دنبال منابع مالي آنها بوده و مجاري غلط به آنها نشان مي‌دهند و عملا غربيان را به چاله مي‌اندازند. اين مشاوره‌هاي غلط در نزديكي انتخابات سبب سقوط آمريكاييان در چند چاه شد.» لاريجاني در ادامه، وظيفه اصولگرايان را حفظ رويه وحدت ملي و مدنظر قرار دادن منافع ملي و مصالح اصلي كشور عنوان كرد و گفت:« نبايد مشاجرات سياسي داخلي، روي منافع ملي سايش ايجاد كند.» وي در پايان درخصوص نحوه دسترسي مردم به نماينده منتخب خود گفت:« در روزهاي آينده برنامه منظمي براي ارتباط با مردم قم ارايه خواهم داد.»متن فارسي


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.132 seconds.